Statut Stowarzyszenia
:
Towarzystwo Muzyczne
im. Karola Nicze
Rozdział
I
Postanowienia ogólne
Dla uczczenia pamięci Karola Nicze - wybitnego pianisty
i Pabianiczanina powołuje się Towarzystwo
Muzyczne Jego imienia.
§ 1
Stowarzyszenie o nazwie Towarzystwo im. Karola Nicze
zwane dalej Towarzystwem jest dobrowolnym,
samorządnym, trwałym zrzeszeniem.
§ 2
Siedzibą stowarzyszenia są Pabianice.
§ 3
Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy
Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. z 1989r.Nr 20,poz.104
z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu i z tego tytułu
posiada osobowość prawną.
§ 4
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych
organizacji o podobnym celu działania.
§ 5
Towarzystwo swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej
Polskiej. Dla właściwego realizowania swych
celów Towarzystwo może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej
Polskiej.
§ 6
Czas trwania Towarzystwa nie jest ograniczony.
§ 7
Towarzystwo realizuje cele przez :
1. Podejmowanie i inspirowanie działalności artystycznej celem
upowszechniania kultury muzycznej w społeczeństwie.
2. Prowadzenie aktywnej działalności w dziedzinie szeroko pojętego
wychowania muzycznego samodzielnie i we współpracy z innymi instytucjami
kultury.
3. Pozyskiwanie do współpracy sponsorów wśród instytucji i osób
prywatnych dla zgromadzenia środków materialnych na działalność
artystyczną i koncertową
4. Współpracę i współdziałanie z organizacjami i instytucjami
artystycznymi, naukowymi i kulturalnymi oraz wybitnymi osobistościami
życia muzycznego w kraju i za granicą.
5. Promowanie wybitnie uzdolnionej muzycznie młodzieży poprzez
organizowanie koncertów i wykorzystanie środków masowego przekazu oraz udzielanie pomocy materialnej.
6. Organizowanie w Pabianicach co najmniej raz w roku koncertu
z udziałem wybitnych artystów.
7. Prowadzenie kształcenia muzycznego w różnych formach wychodzących
naprzeciw społecznym potrzebom i oczekiwaniom.
§ 8
Realizując powyższe cele Towarzystwo opiera się
na społecznej pracy członków.
Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw.
§ 9
Członkowie Towarzystwa dzielą się :
1) członków honorowych,
2) członków zwyczajnych
§ 10
Członkiem zwyczajnym może być pełnoletni obywatel
polski, który złoży pisemną deklarację i płaci składki.
§ 11
Członkostwo zwyczajne Towarzystwa nabywa się przez
przyjęcie kandydatury przez zarząd Towarzystwa
zwykłą większością głosów w drodze uchwały.
§ 12
1) Członkom zwyczajnym za szczególne zasługi w realizacji
zadań statutowych Towarzystwa może być nadana godność
członka honorowego.
2) Godność członka honorowego przyznaje Walne Zgromadzenie na
wniosek Zarządu Towarzystwa.
3) Członkowie honorowi nie płacą składek członkowskich.
§ 13
Skreślenie z listy członków Towarzystwa następuje
przez :
1.Rezygnację pisemną złożoną na ręce Zarządu.
2.Wykluczenia przez Zarząd :
a) za działalność sprzeczną ze statutem oraz uchwałami Towarzystwa,
b) za nieusprawiedliwione nie branie udziału w pracach
Towarzystwa,
c) za zaleganie z opłatą składki członkowskiej przez trzy
okresy,
d) na pisemny umotywowany wniosek co najmniej 10 członków
stowarzyszenia z przyczyn określonych w lit. a i b.,
e) z powodu utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia
sądu,
3.Śmierć członka.
§ 14
Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia członkowi
przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków
na co najmniej 21 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
Rozdział
II
Władze Towarzystwa
§ 15
Władzami Towarzystwa są :
1. Walne Zgromadzenie Członków.
2. Zarząd.
3. Komisja Rewizyjna.
§ 16
Kadencja wszystkich władz wybieralnych trwa 3 lata.
§ 17
Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą
większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków
uprawnionych do głosowania, jeśli dalsze postanowienia statutu
nie stanowią inaczej.
§ 18
1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie
Członków.
2. Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd co najmniej jeden raz na
dwanaście miesięcy lub na pisemny uzasadniony wniosek co najmniej
2 członków Komisji Rewizyjnej, powiadamiając o jego terminie,
miejscu i propozycjach porządku obrad wszystkich członków listami
poleconymi lub w każdy inny skuteczny sposób co najmniej 14 dni
przed terminem rozpoczęcia obrad.
3. W Walnym Zgromadzeniu winna uczestniczyć co najmniej połowa
członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w
drugim terminie, który może być wyznaczony o pół godziny później
tego samego dnia - może ona skutecznie obradować bez względu na
liczbę osób.
4. W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć członkowie zwyczajni
i honorowi Towarzystwa oraz z głosem doradczym zaproszeni goście
5. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
a) Uchwalenie programu działania Towarzystwa,
b) Rozpatrywanie i zatwierdzenie sprawozdań Zarządu i komisji
Rewizyjnej
c) Uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia
d) Udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi
e) Wybór członków Zarządu i komisji Rewizyjnej
f) Uchwalenie zmian statutu,
g) Podejmowanie uchwał w sprawie powołania przez Towarzystwo innych
organizacji,
h) Podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa,
i) Podejmowanie uchwał w sprawie nadawania honorowego członkostwa
Towarzystwa,
j) Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków
Towarzystwa.
k) Rozpatrywanie skarg członków Towarzystwa na działalność Zarządu
6. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów
członków obecnych.
7. Zmiana statutu, odwołanie Prezesa, członków Zarządu, Komisji
Rewizyjnej, oraz rozwiązanie Stowarzyszenia, wymaga bezwzględnej
większości przy obecności połowy członków Towarzystwa w pierwszym
terminie ; w drugim terminie wymóg obecności ponad połowy członków
nie obowiązuje.
8. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
§ 19
1. Zarząd składa się z 7 do 9 członków wybranych
przez Walne Zgromadzenie
2. Zarząd składa się z Prezesa , dwóch Wiceprezesów, Skarbnika
i od 3 do 5 innych członków Zarządu.
3. Prezesa powołuje i odwołuje Walne Zgromadzenie na 3 letnią
kadencję.
4. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po wyborach zebraniu .
5. Do kompetencji Zarządu należy:
a) przyjmowanie nowych członków Towarzystwa
b) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego
imieniu,
c) kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa,
d) zwoływanie Walnego Zgromadzenia,
e) wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia o nadanie członkostwa
honorowego,
f) ustalanie wysokości składek członkowskich.
§ 20
1. Komisja Rewizyjna jest kolegialnym organem kontroli odrębnym od Zarzšdu,składa się z 3 członków wybranych
przez Walne Zgromadzenie.Członkami Komisji Rewizyjnej moga być osoby, które:
a) nie sa czlonkami Zarzadu
b) z czlonkami Zarzadu nie pozostaja w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległosci z tytułu zatrudnienia.
c) nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyslnej.
2. Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego, wiceprzewodniczącego
i 1 członka.
3. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) Kontrola bieżącej pracy Zarządu
b) Składanie wniosków w przedmiocie absolutorium na Walnym Zgromadzeniu.
c) Występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia .
d) Dokonywanie wyboru podmiotu mającego zbadać sprawozdanie finansowe
Towarzystwa zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§ 21
W razie zmniejszenia się składu władz Towarzystwa
wymienionych w § 15 pkt. 2,3, w czasie kadencji , uzupełnienie
ich składu może nastąpić w drodze ich kooptacji. Kooptacji dokonują
członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu . W tym trybie
można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
§ 22
1. Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich,
darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności oraz
ofiarności publicznej.Majatek Towarzystwa moze byc przeznaczony wylacznie nadzialalnosc statutowa.
2. Funduszami i majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd.
3. Do reprezentowania Towarzystwa oraz do zaciągania zobowiązań
majątkowych upoważnionych jest dwóch członków zarządu działających
łącznie.
4. Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz działalność
gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami. Rozmiary dzialalnosci gospodarczej sa dostosowane do potrzeb zwiazanych z realizacja celow statutowych
5. Zabrania sie organom Towarzystwa dysponowania majatkiem poprzez:
a) udzielanie pozyczek lub zabezpieczenie zobowiazan majatkiem Towarzystwa w stosunku do jej czlonkow, organow i pracownikow oraz osob, z ktorymi pracownicy pozoztaja w zwiazku malzenskim albo w stosunku pokrewienstwa lub powinowactwa albo sa zwiazani z tytulu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej "osobami bliskimi"
b) przekazywanie majatku Towarzystwa na rzecz czlonkow, czlonkow organow lub pracownikow oraz ich osob bliskich, na zasadach innych niz w stosunku do osob trzecich,
c) wykorzystywanie majatku Towarzystwa na rzecz czlonkow, czlonkow organow lub pracownikow oraz ich osob bliskich, na zasadach innych niz w stosunku do osob trzecich,
d) zakupu na szczegolnych zasadach towarow lub uslug od podmiotow, w ktorych uczestnicza czlonkowie Towarzystwa, czlonkowie organow lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 23
1. Towarzystwo rozwiązuje się na podstawie uchwały
Walnego Zgromadzenia lub w innych przypadkach przewidzianych w
przepisach prawa.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie
określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.
3. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie
przepisy:
a) Ustawa Prawo o Stowarzyszeniach
b) Ustawa o dzialalnosci pozytku publicznegi i wolontariacie
Statut został uchwalony na posiedzeniu założycielskim
w dniu 11. Października 2000r. poprawiony na zebraniu komitetu
założycielskiego w dniu 27. Listopada 2000r.
Nowelizacja statutu na Walnym Zgromadzeniu 17 maja 2004
powrót