Statut Stowarzyszenia :
Towarzystwo Muzyczne
im. Karola Nicze

 Rozdział I

Postanowienia ogólne

Dla uczczenia pamięci Karola Nicze - wybitnego pianisty i Pabianiczanina powołuje się Towarzystwo
Muzyczne Jego imienia.

§ 1

Stowarzyszenie o nazwie Towarzystwo im. Karola Nicze zwane dalej Towarzystwem jest dobrowolnym,
samorządnym, trwałym zrzeszeniem.

§ 2

Siedzibą stowarzyszenia są Pabianice.

§ 3

Towarzystwo działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. z 1989r.Nr 20,poz.104
z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

§ 4

Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.


§ 5

Towarzystwo swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swych
celów Towarzystwo może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 6

Czas trwania Towarzystwa nie jest ograniczony.


§ 7

Towarzystwo realizuje cele przez :
1. Podejmowanie i inspirowanie działalności artystycznej celem upowszechniania kultury muzycznej w społeczeństwie.
2. Prowadzenie aktywnej działalności w dziedzinie szeroko pojętego wychowania muzycznego samodzielnie i we współpracy z innymi instytucjami kultury.
3. Pozyskiwanie do współpracy sponsorów wśród instytucji i osób prywatnych dla zgromadzenia środków materialnych na działalność artystyczną i koncertową
4. Współpracę i współdziałanie z organizacjami i instytucjami artystycznymi, naukowymi i kulturalnymi oraz wybitnymi osobistościami życia muzycznego w kraju i za granicą.
5. Promowanie wybitnie uzdolnionej muzycznie młodzieży poprzez organizowanie koncertów i wykorzystanie środków masowego przekazu oraz udzielanie pomocy materialnej.
6. Organizowanie w Pabianicach co najmniej raz w roku koncertu z udziałem wybitnych artystów.
7. Prowadzenie kształcenia muzycznego w różnych formach wychodzących naprzeciw społecznym potrzebom i oczekiwaniom.
§ 8

Realizując powyższe cele Towarzystwo opiera się na społecznej pracy członków.
Może jednak zatrudniać pracowników do prowadzenia swych spraw.

§ 9

Członkowie Towarzystwa dzielą się :
1) członków honorowych,
2) członków zwyczajnych

§ 10

Członkiem zwyczajnym może być pełnoletni obywatel polski, który złoży pisemną deklarację i płaci składki.

§ 11

Członkostwo zwyczajne Towarzystwa nabywa się przez przyjęcie kandydatury przez zarząd Towarzystwa
zwykłą większością głosów w drodze uchwały.

§ 12

1) Członkom zwyczajnym za szczególne zasługi w realizacji zadań statutowych Towarzystwa może być nadana godność
członka honorowego.
2) Godność członka honorowego przyznaje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu Towarzystwa.
3) Członkowie honorowi nie płacą składek członkowskich.

§ 13

Skreślenie z listy członków Towarzystwa następuje przez :
1.Rezygnację pisemną złożoną na ręce Zarządu.
2.Wykluczenia przez Zarząd :
a) za działalność sprzeczną ze statutem oraz uchwałami Towarzystwa,
b) za nieusprawiedliwione nie branie udziału w pracach
Towarzystwa,
c) za zaleganie z opłatą składki członkowskiej przez trzy
okresy,
d) na pisemny umotywowany wniosek co najmniej 10 członków
stowarzyszenia z przyczyn określonych w lit. a i b.,
e) z powodu utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu,
3.Śmierć członka.

§ 14

Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków
na co najmniej 21 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.

 Rozdział II

Władze Towarzystwa

§ 15

Władzami Towarzystwa są :
1. Walne Zgromadzenie Członków.
2. Zarząd.
3. Komisja Rewizyjna.

§ 16

Kadencja wszystkich władz wybieralnych trwa 3 lata.

§ 17

Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków
uprawnionych do głosowania, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.

§ 18

1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie Członków.
2. Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd co najmniej jeden raz na dwanaście miesięcy lub na pisemny uzasadniony wniosek co najmniej 2 członków Komisji Rewizyjnej, powiadamiając o jego terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad wszystkich członków listami poleconymi lub w każdy inny skuteczny sposób co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
3. W Walnym Zgromadzeniu winna uczestniczyć co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie, który może być wyznaczony o pół godziny później tego samego dnia - może ona skutecznie obradować bez względu na liczbę osób.
4. W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć członkowie zwyczajni i honorowi Towarzystwa oraz z głosem doradczym zaproszeni goście
5. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
a) Uchwalenie programu działania Towarzystwa,
b) Rozpatrywanie i zatwierdzenie sprawozdań Zarządu i komisji Rewizyjnej
c) Uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia
d) Udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi
e) Wybór członków Zarządu i komisji Rewizyjnej
f) Uchwalenie zmian statutu,
g) Podejmowanie uchwał w sprawie powołania przez Towarzystwo innych organizacji,
h) Podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa,
i) Podejmowanie uchwał w sprawie nadawania honorowego członkostwa Towarzystwa,
j) Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Towarzystwa.
k) Rozpatrywanie skarg członków Towarzystwa na działalność Zarządu
6. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów członków obecnych.
7. Zmiana statutu, odwołanie Prezesa, członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej, oraz rozwiązanie Stowarzyszenia, wymaga bezwzględnej większości przy obecności połowy członków Towarzystwa w pierwszym terminie ; w drugim terminie wymóg obecności ponad połowy członków nie obowiązuje.
8. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
§ 19

1. Zarząd składa się z 7 do 9 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie
2. Zarząd składa się z Prezesa , dwóch Wiceprezesów, Skarbnika i od 3 do 5 innych członków Zarządu.
3. Prezesa powołuje i odwołuje Walne Zgromadzenie na 3 letnią kadencję.
4. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po wyborach zebraniu .
5. Do kompetencji Zarządu należy:
a) przyjmowanie nowych członków Towarzystwa
b) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
c) kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa,
d) zwoływanie Walnego Zgromadzenia,
e) wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia o nadanie członkostwa honorowego,
f) ustalanie wysokości składek członkowskich.

§ 20

1. Komisja Rewizyjna jest kolegialnym organem kontroli odrębnym od Zarzšdu,składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie.Członkami Komisji Rewizyjnej moga być osoby, które:
a) nie sa czlonkami Zarzadu
b) z czlonkami Zarzadu nie pozostaja w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległosci z tytułu zatrudnienia.
c) nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyslnej.
2. Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i 1 członka.
3. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) Kontrola bieżącej pracy Zarządu
b) Składanie wniosków w przedmiocie absolutorium na Walnym Zgromadzeniu.
c) Występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia .
d) Dokonywanie wyboru podmiotu mającego zbadać sprawozdanie finansowe Towarzystwa zgodnie z przepisami o rachunkowości.

§ 21

W razie zmniejszenia się składu władz Towarzystwa wymienionych w § 15 pkt. 2,3, w czasie kadencji , uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze ich kooptacji. Kooptacji dokonują członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu . W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.

§ 22

1. Majątek Towarzystwa powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności oraz ofiarności publicznej.Majatek Towarzystwa moze byc przeznaczony wylacznie nadzialalnosc statutowa.
2. Funduszami i majątkiem Towarzystwa zarządza Zarząd.
3. Do reprezentowania Towarzystwa oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych upoważnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie.
4. Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami. Rozmiary dzialalnosci gospodarczej sa dostosowane do potrzeb zwiazanych z realizacja celow statutowych
5. Zabrania sie organom Towarzystwa dysponowania majatkiem poprzez:
a) udzielanie pozyczek lub zabezpieczenie zobowiazan majatkiem Towarzystwa w stosunku do jej czlonkow, organow i pracownikow oraz osob, z ktorymi pracownicy pozoztaja w zwiazku malzenskim albo w stosunku pokrewienstwa lub powinowactwa albo sa zwiazani z tytulu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej "osobami bliskimi"
b) przekazywanie majatku Towarzystwa na rzecz czlonkow, czlonkow organow lub pracownikow oraz ich osob bliskich, na zasadach innych niz w stosunku do osob trzecich,
c) wykorzystywanie majatku Towarzystwa na rzecz czlonkow, czlonkow organow lub pracownikow oraz ich osob bliskich, na zasadach innych niz w stosunku do osob trzecich, d) zakupu na szczegolnych zasadach towarow lub uslug od podmiotow, w ktorych uczestnicza czlonkowie Towarzystwa, czlonkowie organow lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.

§ 23

1. Towarzystwo rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.
3. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy:
a) Ustawa Prawo o Stowarzyszeniach
b) Ustawa o dzialalnosci pozytku publicznegi i wolontariacie

Statut został uchwalony na posiedzeniu założycielskim w dniu 11. Października 2000r. poprawiony na zebraniu komitetu założycielskiego w dniu 27. Listopada 2000r.
Nowelizacja statutu na Walnym Zgromadzeniu 17 maja 2004

powrót